Sunday, February 24, 2013

Saya dan Novel.

Assalamualaikum.

Ini dikira pendedahan yang tak berapa ekslusif sangat.Yelah kitew bukan retis pun uolls nak eksklusif2 ni..tiba-tiba jadi gedik.

Habis intro.

Saya dan novel memang tak dapat dipisahkan.Umpama aur dengan tebing,isi dengan kuku,cagu dengan kuman begitulah diibaratkan saya dengan novel.Secara jujurnya minat dan ketagihan saya dengan novel bermula sejak darjah 5 lagi.Tak silap saya lah.Dah lama kan,lupa uollss.

Mungkin saya berjangkit dengan kawan-kawan lain yang minat baca novel.Mula-mula memang tak tertarik langsung nak baca,yelah,novel dulu covernya hudoh bukan main.Pulak tu tebal.Buku sekolah pun saya malas baca apatah lagi buku yang tak berpekdah gitu.

Tapi ternyata setelah sekali mencuba,nak baca berkali-kali lagi.Kenapa ayat sedikit pelik di situ?..Pulak tu kawan-kawan banyak stok novel.Lalu bermulalah sesi pinjam-meminjam.

Kenapa saya suka baca novel? Haa sebab baca novel boleh buat hilang stress.Lebih-lebih lagi novel yang lawak lah of course.Kita sebagai perempuan ni pulak memang suka lelaki hensem-hensem kan,novellah menjadi salah satu medium membantu kita untuk berkhayal dengan lebih lagi.

Darah campuran Inggeris dengan Melayu.

Lesung pipit di kedua-dua belah pipinya,membuatkan senyumannya bertambah manis.

Kulitnya nampak bersih tanpa sebarang kumis dan jerawat.Ditambah pula dengan hidungnya yang mancung.

Badannya yang sasa,tinggi selayaknya model.

Tengku bla bla bla lagi...

Arghhh kegilaan apakah ini?Kadang-kadang saya terpikir jugak,kenapa hero wajib hensem-hensem?Wujud ke manusia hensem sempurna gitu? Tapi kalau penulis buat.'Hidungnya yang semacam jambu air membuatkan cik gayah terpikat,giginya pula yang kekuningan membuatkan anak gadis menjadi gila,kulitnya pula yang semacam warna coklat membuatkan dara pingitan menjadi penasaran,ditambah pula dengan badannya yang gemuk-gemuk manja' etc..ada ke orang nak baca novel gitu.Maklumlah kita kalau baca novel automatik membayangkan fizikal si hero dan heroin kan? Ke saya je ?  erkk..Bila kita bayang hero heroin hudoh,automatik juga kita rasa macam nak campak novel tu.Nampak tak permainan dia di sini?

Setakat ni tak terbilang novel-novel yang saya baca.Sudah beratus-ratus mungkin.Takde pekdah aih nak bilang,bukan boleh dapat Guiness World Record pun.Kebanyakan novel dipinjam daripada kawan-kawan.Mak kakak diorang takpelah si kaki novel jugak.Saya? Nak mintak duit beli nvel dengan mak? emm tunggu dua tahun lagilah daripada tarikh mintak tuh,tu pun kena ceramah free dulu.Jalan selamat ialah dengan pinjam dengan kawan-kawan kalau tak nak duit kering.

Antara novel Hlovate yang paling saya suka ialah aa+bb.Sweet je.hehe

Mak cakap novel tu benda tak berpekdah,buat sakit mata je baca.Yelah,saya pun pakai spek ni.Kang bertambah lagi power buat spek baru,habis duit dia jugak.Hahah pandai-pandai haku buat hypothesis.

Sebab lain novel ni best ialah,watak hero yang romantik.Wahh ini paling best.Hahaha.Mampu membuai perasaan betullah.Sebab tu bila baca novel tak boleh nak stop.nak tahu jugak lepas tu jadi apa,jadi macam mana.Selalunya tak sampai setengah hari untuk saya habiskan sebuah novel.Sampai lupa  makan,mandi,tido..Arghh sekali lagi,kegilaan apakah ini?

Kalu dulu masa darjah 6 kot,novel yang paling saya minat ialah Adam Dan Hawa.Tak silap saya lah,novel tu dah keluar masa tu.Antara novel yang saya baca masa tu,itu lah novel paling romantik.Jadi terus melekat di hati.Sekarang ni banyak lagi lah yang romantik,yang nak macam 18sx pun adoo..Aiyakk kantoi baca novel mengarut.

Tetap di hati selamanya.


dulu-dulu pernah jugak nak try buat novel.Tapi sampai sepoloh ms gitu,dah kehabisan idea.Ayat tak payah cakap lah,straight to the point sungguh,belok kiri kanan takde,bunga-bunga segar apatah lagi.Sampai rasa kalau diterbitkan pun,selayaknya jadi makanan tong sampah je,buat habis dakwat je.Sedih.

Sebab seterusnya ialah sebab dalam novel ini ada jugak ilmu kita boleh amik.Ilmu suami isteri,pasal Islam,pasal kehidupan macam -macam lah.Hah pasal suami isteri wa taknak koman banyak,sebab wa malu.Malu la sangat.Sape pernah baca The Wedding Breaker? Dalam tu banyak tips untuk suami ister.Kahkahkah.Sape pernah Baca Suamiku Ustaz?Pun banyak pasal Islam ni.

Novel ni dah best.Tapi,apesal heroin kahwin muda sangat? Arghh

Terbaik wa cakap lu novel ni.Hahah


Novel mat salih kadang-kadang je ai baca.Sebab kawan-kawan ai tak minat nak baca.Ai pun takde source.Tapi selalu ai pinjam dekat perpustakaan.Tu pun ai baca yang popular-popular je,Twilight,Harry Potter,Nancy Drew etc.Yang susah baca novel mat salih ialah sebab tak paham makna uolls.Satu kerja pulak nak belek kamus.Yelah ai ni bukan pandai sangat BI nih.

Breaking Down je tak baca lagi.Ohh Edward Cullen.Emmm kelip-kelip mata.

Rasa macam pernah baca,tapi tak ingat.Aisehmenn


Sepatutnya,orang yang layak baca novel ialah orang yang tahu membezakan baik buruk,iman mesti kena kuat.haha.Bukan apa,takut senang terpengaruh.Heroin kahwin awal.kau nak kahwin awal jugak.Heroin lawan cakap mak bapak kau nak buat jugak.Heroin selalu keluar malam kau nak buat jugak.Kan bahaya tu?

Setakat ni novel yang mampu buat saya menangis ialah Andai Itu Takdirnya by Siti Rosmizah punyalah sedih.Tak tahu lah kalau ada orang baca novel tu tapi tak menangis.Saya memang kasi hadiah 10sen ah..

Dia sangat pandai buat novel.Ada yang sampai menangis,yang gelak sampai sakit perut pun ada.


Korang yang baca ni,kongsi lah novel apa yang korang suka? Yang paling melekat di hati? Saya pun nak baca jugak.Heehe

Siti Nur Dhuha pun pandai buat orang gelak sakan.Biasanya saya cari novel dia
kalau stress.Hilang stress kejap.Hihi
Semoga berjumpa lagi kita.Bye!!

Jangan lupa kongsi novel feveret korang tau!




4 comments:

Sila komen ye korang.Terima kasih. :)