Sunday, February 10, 2013

Buat Ketupat.

Assalamualikum.

mentang mentang update masa raya cina bukan bermaksud saya buat ketupat untuk meraikan raya cina.Bukan.

Saya suka mengumpat.Hamboi tetiba.Dan saya rasa kebanyakan perempuan begitu.Lelaki pun tak kurang hebat kadang-kadang.Cuma mungkin perempuan lebih menonjol.Kalau dulu-dulu mengumpat memang jadi hobi setiap hari dengan kengkawan.mungkin pasal kawan yang lain,mungkin pasal artis,mungkin pasal sedara mara.banyak jugak cerita buruk orang yang boleh dikupas sampai licin.

Sekarang ni pun tak kurang hebatnya.tapi mood tu datang bila rasa perlu saja.Kadang-kadang takut juga nak mengumpat.Kan dosa besar tu.Eh tahu pun.Tapi buat jugak.Memang bila mengumpat rasa lupa dunia.Rasa dunia ni kita yang punya.hah orang yang diumpat tak tahu pun kita cerita pasal dia,buat apa nak kisah sangat?

Tapi Allah tahu.

Mungumpat tu macam makan daging sedara sendiri kan? Sekarang rasa jadi baik sikit.Dah kurang dah mengumpat ni.Yeke? Cuma bila dengar orang yang mengumpat pasal orang lain kat depan saya,sangat-sangat rasa bersalah.Takpe ke ni ya Allah? Kalau saya nak stop dia ni nak kena cakap macam mana? saya dah insaf sekarang.Tolong jangan mengumpat depan saya.Macam tu? Kang dia ingat saya buat lawak.Mengumpat tu kan haram! Kang dia ingat saya nak ajar pulak sedangkan dia pun tahu.Ke nak blah serta merta? Kadang terpikir jugak cara tu,tapi tak berani nak try,takut kawan kecik hati.Kadang-kadang kena cakap,aku bukan nak mengumpat tapi aku nak cerita benda betul ni.....haish tersepittt!!



Sungguh saya tak tahu cara nak tepis.Saya cuma boleh istighfar je bila kena join mengumpat.Hati rasa bersalah tapi best jugak dengar.Setan punya kerja sangat cemerlang.

Saya terfikir jugak perasaan orang yang di umpat.Mesti dia kecik hati kalau tahu.Kita pun macam tu kan? Siapa suka orang cerita buruk-buruk pasal diri kita? Belakang kita pulak tu.kalau saya tahu orang tu mengumpat saya memang merajuk patharipatmalam ah..

Semoga saya boleh kurangkan mengumpat.Aminnn..


Daripada Anas r.a. katanya, Rasullah bersabda :

"Ketika aku dimikrajkan (malam israk dan mikraj) aku berjumpa dengan satu golongan yang kukunya adalah daripada tembaga, mereka melukakan muka-muka dan dada-dada mereka (dengan kuku itu). Lalu aku bertanya : Siapakah mereka ini wahai Jibril? Jibril menjawab : Merekalah orang-orang yang memakan daging-daging manusia (mengumpat) dan mengatakan keburukan terhadap maruah orang lain".
Hadis Riwayat Abu Daud

Peringatan Rasulullah SAW kepada Orang Beriman
Sabda Rasulullah: “Wahai org beriman dgn lidahnya, tetapi belum beriman dgn hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum Muslim, dan janganlah kamu mengintip keaiban (menjaga tepi kain) mereka. Sesungguhnya, sesiapa yg mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaiban, dan dia akan mendedahknnya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri.”

(Hadis Riwayat Abu Daud)





2 comments:

Sila komen ye korang.Terima kasih. :)