Wednesday, January 2, 2013

Lelaki Stereotaip.

Assalamualaikum !!

Korang selamat tahun baru eh.Semoga tahun 2013 membawa lebih banyak kehappyan  kegembiraan untuk kita semua di dunia ni.ewah.azam tahun baru tak berapa ada.Tapi harap saya boleh jadi anak yang baik untuk mi & aba.Itu aje.Sebab saya ni agak jahat sebenarnya.Tak baik untuk orang lain tapi baik untuk parents pun dah kira Alhamdulillah.

OK,habis intro.

Baiklah,berdasarkan tajuk di atas buat satu karangan korang agak apa lah yang saya nak cakap eh? Mungkin kebanyakan kita ni pernah dengar,tapi ye lah,sekadar mendengar kan.Korang tahu ke apa maksud stereotaip? Kepada yang tak tahu meh nak kasitau,berdasarkan Kamus Dewan Edisi ke-3,muka surat *belek kamus*1304,

Stereotaip bermaksud tidak mengandungi atau menunjukkan ciri-ciri yang baru atau asli,biasa sahaja sebagaimana yang seringkali kedengaran.

hah,macam mana? Paham ker? Bagi saya stereotaip ni macam anggapan lapuk lah kan terhadap seseorang atau sesuatu benda atau perkara.Tak paham lagi? Buat-buat paham je lah.Please.

Saya straight to the point aje,sebenarnya saya ni amatlah panas hati,telinga,paru-paru dan semua lah bila dengar lelaki stereotaip bercakap.Dah macam tak ada kerja lain,asyik nak mengutuk perempuan je kan?terutama bila kat atas jalan raya.

''Pesal lembab sangat bawak kereta orang depan ni? Ni mesti perempuan lah ni.tengok lah kalau tak caya.''
''Tengoklah kereta depan tu.macam takde hala tuju hidup je.hahaah! Tak lain tak bukan perempuan la ni.'' 
''Kau tengoklah perempuan bawak kereta/motor,bagi signal kanan tapi belok kiri.Ntah lulus ujian memandu ke tak dulu.''Kata si lelaki stereotaip.
mak aiii sesuka hati kau je kan? Saya dah memang banyak kali dengar ayat yang macam tu.dah banyak kali sangat.Ntah berapa ramai lelaki luar sana yang selalu kata macam tu kan?  tiap kali dengar,ya Allah tahan je lah.Kalau tak,nak aje sembur dengan air liur berbisa.kang keluar habis nama binatang haram.sape tak sakit hati oii bila kaum sendiri diperlekehkan?

Macam ni lah,kepada lelaki tak semua perempuan bawak kereta macam tu.Kalau diorang bawak macam tu,mungkin tersilap,ada masalah peribadi ke,kita tak tahu kan? Mungkin selama ni dia bawak kereta dengan cemerlang tahap disiplin mengalahkan kau wahai lelaki.Ubahlah mindsetmu.Tolonglah.
Pleaseeeee............................

takkan kerana kau tengok sorang dua perempuan bawak kereta cam ntahpape kau ingat semua perempuan macam tu? Jadi lelaki tak pernah tak pernah buat silap? Saya rasa lelaki yang lebih banyak dapat saman daripada abang polis atau jpj sebab bawak laju lah,langgar isyarat.Kesalahan perempuan yang kecik cam semut kau nampak,kesalahan kaum kau yang sebesar gajah ada kau nampak? Lagi,siapa yang selalu kasi pencemaran bunyi malam-malam dengan merempit tak tentu hala?

Kesimpulannya,kita sesama manusia ni sama-sama tak sempurna.Jadi janganlah kita ni menilai orang membabi buta.Kalau tengok orang lain buat silap kau doa lah supaya dia tak buat lagi.supaya tak menyusahkan orang lain lagi.Apa kau ingat dengan mengutuk mencaci menghina sesuatu benda boleh berubah? Cakap perempuan yang mulut celupar tapi lelaki apa kurangnya.Eh,terhina pulak.tak sayang ni bukan marah tapi geram banyak sikit.

Tolonglah lelaki di luar sana,jangan pandang rendah sangat kat perempuan.Memang perempuan itu lemah dan banyak kekurangan.tapi kita sama-sama tampung lah.Dah tahu perempuan tu lemah jangan la kau kasi dia lagi lemah.Lagipun perempuan sekarang banyak yang dah berjaya kan? Banyak yang dah jadi businesswomen pun.Takde pulak saya dengar diorang bergantung harap kat lelaki untuk tolong diorang.Cuma kami perempuan ni harapkan sokongan dan dorongan saja.Itu dah cukup.

Saya hanya luahkan apa yang menurut saya betul.Harap dapat ambil sebagai pengajaran.tegur saya secara baik.saya akan terima.

Ok,.Assalamualaikum ! 

4 comments:

Sila komen ye korang.Terima kasih. :)