Saturday, March 22, 2014

Mulut

Assalamualaikum

Bismillahirrahmannirrahim..

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Kenapa mulut ini sungguh berbisa,
Perkataannya sering kali menusuk dada,
Dan menyakitkan telinga,
Bagai pedang menikam mangsanya.

YaAllah,
Kadangkala aku tertanya,
NikmatMu ini adakah aku gunakan sebaiknya,
Jika ya,mengapa hati ini rasa berdosa,
Setiap kali aku melafazkan kata.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Adakah perlu aku diam sahaja,
Ketika yang lain berbicara,
Kerana aku takut mereka terluka.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Setiap butir kata yang dilafazkan,
Adakah seiring dengan perbuatan,
Atau hanya omongan dari syaitan,
Yang bertujuan untuk menyesatkan.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Setiap janji yang aku berikan,
Dapatkah aku laksanakan,
Dapatkah aku kotakan,
Atau hanya sekadar ucapan,
Untuk mengaburi mata orang.

Ya Allah,
Bantulah aku,
Bantulah aku pelihara nikmatMu,
Gunakan ia untuk memujimu,
Mencapai redhamu,
Menarik yang jahil untuk menyembahMu.
Bantulah aku,
Bantulah aku.

Ya Allah,
Ampunkan setiap butir kata makhlukMu,
Yang berlawanan dengan syariatMu,
Sesungguhnya aku berusaha,
Mungkin tidak sepenuhnya berjaya,
Tapi aku mencuba,
Mungkin gagal sekali sekala,
Tapi aku tidak berputus asa.

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye korang.Terima kasih. :)