Saturday, May 9, 2015

Interview Degree Pharmacy UIA



Assalamualaikum

so yess..seperti tajuk yang tertera di atas, aku nak kongsi interview pharmacy kt uia. Interview ni sebab nak tengok kebolehan kita bercakap katanya KATANYAA. Dan nak tengok passion kita dengan kos yang kita pilih. So basically, interview ni hanyalah untuk kos pharmacy, dentistry, medic, allied dan kos-kos berkaitan medic yang lain. Nursing pun. Tapi pharmacy yang akan di interview dulu, medic and dentistry lastt. Yang lain aku tak tahu sebab yang lain kat pj dan aku kat gambang. Berita tak sampai. Haha cakap macam duk zaman batu.

Oh ya sebelum aku masuk pasal soalan-soalan tu meh aku cerita mukaddimah sikit. Haa mesti korang kecewa kan sebab satu-satunya sebab korang bukak blog ni sebab nak tengok soalan-soalan spot kan, tup-tup benda lain pulak yang berjela..sabar ya sabar. baca dulu...

So, nak dijadikan cerita antara syarat-syarat yang melayakkan kau amik borang interview untuk 3 courses ni ialah wajib pointer 3.5 dan ke atas. Sesape yang rendah daripada tu digalakkan amik borang interview allied. Yang pointer 3.5 dan 3.6 camtu pun dinasihatkan amik borang allied sebab takot pointer tu turun. Jangan ingat sonang yo  kos ni..Pointer kena jaga. Sobs

Tapi kalau kos allied, nursing semua tu kalau pointer kau tinggi kau boleh apply medic, pmacy or dentistry!! Serunuk takkk?

reallyyyy??**

Mula-mula benda ni akan ada briefing lebih kurang 2 minggu sebelum hari interview tu. Orang dari pj akan datang untuk bagi pencerahan. giteww. Dan masa ni jugak dia akan bagi borang. Borang tu kaler lain-lain ikut kos. Jangan ko salah amik pulak labu.

Dh nak dekat hari interview tu aku ada jugak usha-usha blog senior. Yelah aku pun cam korang gak nak usha soalan spot. Tapi blog yang aku jumpa banyak pasal interview medic. So takpelah. Aku redha. Lagipun soalan dia lebih kurang je. Korang patut bersyukur tau sebab aku ni baik nak share ngan korang. (gila pujian)

Nak dekat-dekat hari interview nama kau pun keluarlah. Cek lah kau boleh panel brapa. Aku punya nama first hoii. Takleh nak usha soalan-soalan orang sebelum aku.

like seriously i'm the first one??
So benda yang korang nanti-nantikan..soalan intervieww!!

Sebenarnya dia lebih kurang je dengan kos lain. Ni antara soalannya..and aku tak provide jawapan tau..pandai-pandai lah korang.Alah korang memang pandai apee

1. Introduce yourself

2.why u choose this course?

3.Do u know what are the subjects u will be taking in degree?

5.Hows that subject differ with medic subject?

6.In degree, the lecture will be from morning to evening, what do you think about that?

7.Do u play sport? What kind of sport?

8.Do u ever did group work with non malay? What do u think about it?

9.Where do you find pharmacist?

10. Do u involve in any co-curriculum activities?

Ada lagi soalan rasanya tapi aku tak berapa ingat.Antara soalan yang kawan aku dapat:

-dah ad yg punya?

-kahwin masa belajar

-case study. tak ingat apa soalannya

Dan banyak lagi lah. Suka hati diorang je nak tanya apa.Yang kena provoke pun ado. Korang kena rileks ye. Senyummm je masa interview tu.Bagi aura positive sikit. InsyaAllah boleh! Buat yang terbaik. Hiyak 3x !!

Assalamualaikum

Feel free to ask me anything :)








Sunday, April 12, 2015

Pernah tak

Assalamualaikum

Pernah tak kau bangun pagi, kau rasa dada kau sesak sebab kau teringakan mak ayah?
Pernah tak kau nak tidur tapi wajah mak ayah kau berlegar-legar dalam kepala kau?
Pernah tak masa kau tengah berdoa lepas sembahyang, tiba-tiba kau menangis sayu teringatkan kesihatan mak ayah kau, dah makan ke, harini buat apa?
Pernah tak masa kau bukak buku kau teringat harini aku dah telefon mak ayah ke?
Pernah tak kau rasa kenapa kau perlu belajar jauh-jauh tapi pada masa yang sama kau tinggalkan mak ayah kau di kampung?
Pernah tak kau demam sebab sentiasa pikirkan mak ayah kau?

Aku rindu. Bila aku duduk jauh daripada mereka baru aku rasa menyesal. Menyesal sebab tak hargai masa aku bersama mereka dulu.

Aku hanya mampu berdoa, semoga Allah panjangkan umur ibu bapa kita, kurniakan mereka kesihatan yang baik dan aku harap sangat aku dapat berjumpa mereka buat kali terakhir sebelum mereka pergi..

Thursday, March 19, 2015

Dengki

Assalamualaikum.

Yeay sekarang dah masuk sem 3, which is the last sem. horay! But so much things to do...
Really need to manage time very well or else everything will be wrong and we don't want that to happen kann

So sekarang aku rasa energy macam dah depleted. One of reasons maybe i miss home and of course my parents. Do you guys ever that feeling 'meroyan' bila lama tak balik rumah. I'm not thinking straight right now. many things slipped out of my mind and i can't focus. So next week i'm going homeee.. Yeay. Dah kenapa benda tu pun nak share kat blog.

Kadang-kadang rasa takut jugak, sebab aku ni baru foundation,belum lagi degree. And I have to face the same situation again for about 4 years. I mean not just about missing home, but to face all assignments and all,.you know.. But to think again, others can survive and do well, ak pun boleh buat kan? InsyaAllah.

And aku rasa sepanjang aku study ni tipulah kalau aku cakap aku happy je bila kawan aku dapat excellent marks for quizzes, exam and all that stuff. Tak baik kan aku. Aku selalu pikir kenapalah aku jadi macam ni. Sangat tak best. Rasa macam busuk nya dalaman aku. Bukan aku tak try nak happy with their success, but that only happens for a short time. Bila diorang dapat excellent marks untuk yang lain, aku jadi jeles balik.

So how to overcome this guyss?? Aku rasa macam kawan yang jahat tahap petala ke 8 cause i'm supposed to be happy for them. Kalau dengki tu boleh menyebabkan aku usaha lagi kuat takpe lah jugak, but the problem is aku rasa macam lagi takde semangat, sebab aku pikir aku kurang pandai. sobs. :(

So guyss any suggestion to reduce this 'kedengkian'?

Saturday, September 20, 2014

I'm not good with this..

Assalamualaikum.

Dah dekat hujung-hujung ni sem banyak la pulak benda kan. Assignment, projek, test, final..hmmm..letih otak. Nama pun jihad kan. Kalau x de cabaran jihad ke namanya. Husnudzon..

Malam ni sayu sikit. Biaselah masalah budak remaja ngan kawan-kawan. Alaa itu pun nak kecoh meknis ni.

Aku pernah join society dan pernah jadi ketua. dan aku rasa aku tak layak jadi ketua. Aku takkan offer diri jadi ketua dalam mana-mana group or discuussion. Because i know that i'm not qualified enough. Its up to them whether they consider me as a leader but kalau aku kurang ciri-ciri yang kau harapkan itu kau punya pasal cause i told you earlier that i dont want. I'm more comfortable to be a follower. Mungkin sebab aku ni penakut. Takut nak galas tanggungjawab. Tanggungjawab sebagai dai kepada diri sendiri pun hancur lagi.

And one more,IF YOU ASKED FOR SOMEONE's OPINION PLEASE SHOW SOME RESPECT. Namapak tak marah kat situ. Actually it really did hurts inside. Dont ask for others' opinion if you cant accept them. Just dont. It wont be the same anymore, friends. Not because of grudge, but  it will remain, the scars will be there. Pernah tak ada orang tanya pendapat korang pasal assignment contohnya, pastu korang bagi pandangan yang sejujurnya ( dengan bahasa sopan lagi ), pastu diorang cakap''do it yourself then.''

Aku tak paksa pun diorang buat, aku cakap kalau rajin buat lah. Then diorang nak buat. Benda tu dah okei pun,cuma kalau nak cantik renovate sikit lah. Pastu merungut. Mungkin salah aku jugak sebab macam tak hargai usaha diorang. But heyy you asked for my opinion. Dan aku memang cerewet. Bukan apa, aku suka benda yang simple dan tak serabut. Jadi bila aku tengok benda-benda yang aku tak berkenan aku terus terang lah. Its hard to deal with humannnn bcause their mouth and heart said different things!

Thanks sebab bagi aku satu pengajaran harini. Being a leader is not so bad but it is a disaster for me. But of course depend pada anak buah jugak.

Aku tak paham kenapa aku perlu tulis benda ni. Geram sebenarnya. Korang, please appreciate eh orang punya opinion. :)

assalamualaikum

*kalau marah/geram memang akan terspeaking.

Monday, August 25, 2014

Perkembangan Statik.

Bismillahirrahmannirrahim..

Assalamualaikum

Lama betul tak menghupdate blog. Maklum lah hidup sebagai seorang pelajar sangat busy. Projek assignment mahallah work sering menjadi rencah dalam hidupku. Kadang-kadang rasa sangat fedup,penat tapi demi masa depan ku gagahkan jua.Dah kenapa ayat jadi sebegini rupa.

Baiklah,sejak adik-adik comel masuk CFS IIUM Gambang ni, hakak mendapati suasana di sini semakin meriah.Meriah kerana abang-abang 2nd year suka mengusik adik-adik. Tapi hakak paham la kenapa. Diminta kepada brothers 2nd year yang tetiba sesat ke blogku supaya behaveee. Jange galok sangat deh.

Satu lagi, adik-adik anak soleh adik-adik serba boleh,akak nasihatkan kalau boleh adik-adik join la mana -mana persatuan kat sini. Medcy ke,FSCC,MRC insyaAllah adik-adik akan beroleh pengalaman yang best sangat. Takde lah 24 jam ngan buku. Pastu kalau ada event apa-apa turunlah support kerana support anda amat berharga. Hakak sem lepas ahli FSCC giteww pastu akak resign sebab sem ni hakak malas nak naik turun tangga tingkat 5 ni untuk pergi meeting. Mintak tolong jangan contohi hakak ye. Tapi siyes best kalau korang aktif tapi pointer jangan kelaut sudah.

Barita gembira nya pada tahun ni aku dapat 2 orang anak buah.Sorang lelaki dan seorang perempuan. Tapi yang sedih sikit, baby perempuan tu ada komplikasi. Anal Atresia. Korang tahu apa tu? Google sekarangg.Pembedahan akan dibuat masa umur dia 1 tahun. Buat masa sekarang najis dia kena buang ikut tiub. Susu pun dia tak boleh minum lagi sebab ada jangkitan dekat tempat pembedahan tu. Sedih anak sedara jadi macam tu. Mak ayah dia mestilah berpoloh kali ganda sedih kan.Tapi nangis macam mana pun benda tak boleh nak buat apa. Ujian berat untuk hambanya yang kuat kan? :)

Ohh satu lagi. 3 orang bestfren aku masa kat sekolah dulu nak sambung belajar overseas.2 orang kat Mesir sorang lagi kat Indon. Semua amik medic. Semua nak tinggal aku. Best sangat ke duk overseas? Apa kurangnya belajar kat Malaysia? Kalau nak tengok negara orang lepas kerja pun boleh pegi ape.Lagi ok sebab guna duit sendiri tak payah menyusahkan mak ayah nak supply. Life is too short to study overseas. Kejam kan ayat aku? Maaf kepada awak-awak yang terasa. Sedih sebenarnya diorang nak pegi jauh-jauh sebab nanti mesti susah nak balik sini. Bila lah dapat berkumpul semula kan.

Jumpa lagi.




Saturday, March 22, 2014

Mulut

Assalamualaikum

Bismillahirrahmannirrahim..

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Kenapa mulut ini sungguh berbisa,
Perkataannya sering kali menusuk dada,
Dan menyakitkan telinga,
Bagai pedang menikam mangsanya.

YaAllah,
Kadangkala aku tertanya,
NikmatMu ini adakah aku gunakan sebaiknya,
Jika ya,mengapa hati ini rasa berdosa,
Setiap kali aku melafazkan kata.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Adakah perlu aku diam sahaja,
Ketika yang lain berbicara,
Kerana aku takut mereka terluka.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Setiap butir kata yang dilafazkan,
Adakah seiring dengan perbuatan,
Atau hanya omongan dari syaitan,
Yang bertujuan untuk menyesatkan.

Ya Allah,
Kadangkala aku tertanya,
Setiap janji yang aku berikan,
Dapatkah aku laksanakan,
Dapatkah aku kotakan,
Atau hanya sekadar ucapan,
Untuk mengaburi mata orang.

Ya Allah,
Bantulah aku,
Bantulah aku pelihara nikmatMu,
Gunakan ia untuk memujimu,
Mencapai redhamu,
Menarik yang jahil untuk menyembahMu.
Bantulah aku,
Bantulah aku.

Ya Allah,
Ampunkan setiap butir kata makhlukMu,
Yang berlawanan dengan syariatMu,
Sesungguhnya aku berusaha,
Mungkin tidak sepenuhnya berjaya,
Tapi aku mencuba,
Mungkin gagal sekali sekala,
Tapi aku tidak berputus asa.

Tuesday, February 25, 2014

CFS IIUM Gambang.

Assalamualaikum.

Ni untuk adik-adik yang berminat nak apply uia nanti eh. Sebenarnya masih banyak lagi bangunan yang tak siap. Tapi setakat ni semua yang students perlukan semuanya ada. Semakin hari semakin banyak benda siap,.semakin cantik tempat ni. Alhamdulillah. Tapi gambar kelas lupa nak amik..hehe~

jalan kaki lepas kelas.baik untuk kesihatan uolss.
*padahal kena tinggal bas

In the making.Cepat tau diorang buat ni.Masa masuk bulan satu dulu rangka pun tak nampak lagi.

Dulu laluan ni takde pun,yang ada batu bata je dia susun kat tepi.sekarang kenmain lagi.

Mahallah al-Biruni.Brothers and sisters duk dalam mahlallah ni,but of course in different block.



Ni kat kafe.Kafe sini besarr.Because of the hall is still in the making,any programmes will be held heree..

Tv room sisters.Bro. punya pun lebih kurang je. :)

Feel free to ask me anything. :)

Assalamualaikum!